salla
|
 |
« inserita:: Settembre 08, 2005, 21:56:22 » |
|
Eli: laitettaisiinko tänne mahdolliset kielioppikorjaukset, ja selitykset, jos jokin lause tai sana on jäänyt epäselväksi? Minä korjailen mielelläni kirjoituksianne, tosin en osaa luultavasti selittää, miksi jokin muoto on oikea, ja jokin toinen ei! Meille äidinkielenä suomea puhuville ei näitä asioita koskaan selitetä... sen vain tietää, että se kuuluu olla niin. Ajatelkaa, että esimerkiksi minun koulussani meidän ei koskaan tarvinnut edes opetella ulkoa sijamuotoja!!!  Joten selityksissä tarvitsisinkin teidän hyvin suomea osaavien apua!!! Ja varmastikaan en pysty/kerkeä ihan kaikkea korjaamaan, mutta minä ainakin yritän valita tasaisesti kaikkien kirjoituksista! Ja onneksi tosiaan täällä foorumilla on myös monia muita, jotka voivat korjata!  PS. Ainiin, tuli mieleeni: haluaakohan kaikki, että omia kirjoituksia korjataan?
|
|
« Ultima modifica: Settembre 08, 2005, 22:24:58 da salla »
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #1 inserita:: Settembre 08, 2005, 22:16:15 » |
|
Karhu:
Mä tunnen Zen Café (Cafén) ja Neljää (Neljä)Ruusua... Kun olin Suomessa, viime vuonna (valitettavasti vain yksi viikkona(yhden viikon)), usein kuuntelin radiota ja pitäsin(pidin) paljon biiseistä. Egotripin "Matkustaja" on yksi minun suosikkibiiseistä... se näyttää siltä (pelkästään: tuntui), että biisi oli omistettu minulle! Pidän todella Irinasta: minulla on "Vahva", hänen ensimmäinen albumi (albuminsa) . Oletteko kuulleet koskaan hänen lauluja (laulujaan) ?
Tunnen myös Apulantaa, Yö, Don Huonot ja muita lauloja (Apulannan, Yön, Don Huonot ja muita laulajia/yhtyeitä) . Rakastan Suomen Folk (folkia/folk-musiikkia) , ennen kaikkea Värttinää. Ystäväni sanovat, että oon hullu (suomihullu? ), mutta jotkut onneksi arvostaa. Viime viikkona (viikolla) italialainen ystäväni avioitui, ja juhlan aikana kuuntelimme myös Matkustajaa: hän itse sen valitsi!
Moi!
PS: Toivon, että mun suomi on ainakin ymmärrettävä (ymmärrettävää) ...
|
|
« Ultima modifica: Settembre 09, 2005, 08:08:59 da salla »
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #2 inserita:: Settembre 08, 2005, 22:20:00 » |
|
Robyf:
Ymmärsin kaiken (ilman sanakirja (sanakirjaa) !)
Minun mielilaulut (mielilauluni) (omistuspronominin lisäksi käytetään aina myös suffiksia) ... Paitsi Yön lauluja (Yön laulujen lisäksi) pidän näistä: - Annika Eklund: Sarvyvää ja Pliis, unohda mut ja mee - Neon 2: Polku - Tommi Läntinen: Via dolorosa - Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus: Surupuku - Anna Eriksson: Voi ei - Päivi Lepistö: Yöperhonen ja En kaipaa sua
Pidän kiittää salla (Minun täytyy kiittää Sallaa) ... Hänen viesti (viestinsä) sai minut unohtamaan häpeän kirjoittaa suomea!
|
|
« Ultima modifica: Settembre 09, 2005, 21:13:30 da salla »
|
|
|
|
jaakko
suomenpoika
Seniori

Suomi kuussa
|
 |
« Risposta #3 inserita:: Settembre 08, 2005, 22:24:13 » |
|
Minä miellytän kääntää itsenäisesti. Varmasti, apu on edullinen... Kiitos
|
|
|
Olen palatut! 
|
|
|
Karhu
Seniori

Metsän poika
|
 |
« Risposta #4 inserita:: Settembre 09, 2005, 01:46:04 » |
|
Salla... sä oot tosi ihana!  Kiitos!
|
|
|
|
|
|
Robyf
|
 |
« Risposta #5 inserita:: Settembre 09, 2005, 18:54:20 » |
|
Salla, sinä olet tosi siisti!! Kiitoksia paljon!
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #6 inserita:: Settembre 09, 2005, 20:45:33 » |
|
Jacopo:
Mikä on paras ominaispiire suomen kielen (eri sanajärjestys: suomen kielen paras ominaispiirre) , muukan teidät (teidän mielestänne) ? Ja mikä on pahin (osa) ?
Muukan minut (minun mielestäni) , paras ominaispiir(r)e on (ovat, taipuu sijamuodot-sanan mukaan) sijamuodot. Ja pahin osa (osa-sanaa ei tarvitse) ominaispiir(r)e on... sijamuodot .
|
|
|
|
|
|
jaakko
suomenpoika
Seniori

Suomi kuussa
|
 |
« Risposta #7 inserita:: Settembre 09, 2005, 21:21:03 » |
|
Kiitos paljon, Salla!
|
|
|
Olen palatut! 
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #8 inserita:: Settembre 11, 2005, 19:10:44 » |
|
Robyf:
Ei ole helppo(a), kirjoittaa suomea paikassa, jossa melkein kaikki osaavat kirjoittamassa (kirjoittaa) hyvin. Ja sitten minun täydyn (täytyy) käyttää sanakirjaa... Mutta nyt haluan kirjoittaa suomea kokona päivänä (kaikki päivät/koko ajan) ! (ja toivon, että Salla ei väsy auttamaan meidät (meitä) !).
Mikä musiikkisuku soitetaan Apulanta? (Minkä tyylistä musiikkia Apulanta soittaa)
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #9 inserita:: Settembre 11, 2005, 19:13:40 » |
|
Karhu:
Robyf: me kaikki ollaan täällä opettelemaan (opettelemassa) ja harjoittelemaan (harjoittelemassa) ... Jos vain suomea äidinkielenä puhuvia (puhuvat) täällä kirjoittaisivat, kuka tarvitsisi tätä forumia? Ajattelen, että meidän virheemme ovat hyödylliset (hyödyllisiä) meille ja muille. No rohkeutta!
Apulannan musiikki on hyvä Rock-musiikki (hyvää rock-musiikkia) !
|
|
|
|
|
|
Karhu
Seniori

Metsän poika
|
 |
« Risposta #10 inserita:: Settembre 11, 2005, 21:01:45 » |
|
Kiitoksia!! opettelemassa -> ehkä olen ymmärtänyt: No, mun täytyy käyttää "-massa", koska "olla" ei ole liikeverbi. Jos käytän liikeverbiä, esim. "tulla", voin käyttää "-maan". Niin: me ollaan opettelemassa me tullaan opettelemaan Onko se oikea? PS Robyf:lle: kuten huomaat... 
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #11 inserita:: Settembre 15, 2005, 15:19:53 » |
|
Karhu, valitettavasti en tiedä mitään liikeverbeistä, kun en suomen kieliopista mitään oikein ymmärrä  , mutta ainakin lopputulos ("me ollaan opettelemassa" ja "me tullaan opettelemaan") on oikea. (Ja muille vielä tiedoksi, että sanat "olla" ja "tulla" taivutetaan noin vain puhekielessä, kirjakielessä sen sijaan oikea tapa olisi: "me olemme opettelemassa" ja "me tulemme opettelemaan". ) Robyf: Kuulin Apulannan "Kiila" levy (n), hyvää musiikkia!! Tiedättekö "Kemopetrol":n? Ajattelen, että (ihan oikein, mutta ehkä useammin sanotaan: "mielestäni" tai minun mielestäni) Laura Närhen ääni on hyvin kaunis! PS: huomenna täytyisin jos voisin mennä Yön konserttiin (tätä lausetta en ymmärtänyt kokonaan... sana "täytyisin" on luultavasti väärä. Jos kerrot minulle mitä halusit sanoa, niin korjaan sen sitten myöhemmin! )... Pankaa sormet ristiin minulle, olkaa hyvä Ja kuten Tuisku jo sanoikin, Suomessa sanotaan "pidetään peukkuja"! Se on tavallaan sellainen yleinen muoto, mikä koskee kaikkia. Jos sen sijaan haluat pyytää tiettyä henkilöä tai tiettyjä henkilöitä tekemään sen, voit sanoa "pidä minulle (mulle) peukkuja" tai "pitäkää minulle (mulle) peukkuja"! Suomen kielessä "per favore" sanotaan "kiitos"... vaikka aika harvoin sitä lauseeseen lisätään, suomalaiset kun valitettavasti ovat todella huonoja käyttämään kohteliaisuussanoja 
|
|
|
|
|
|
Robyf
|
 |
« Risposta #12 inserita:: Settembre 17, 2005, 18:22:28 » |
|
PS: huomenna täytyisin jos voisin mennä Yön konserttiin (tätä lausetta en ymmärtänyt kokonaan... sana "täytyisin" on luultavasti väärä. Jos kerrot minulle mitä halusit sanoa, niin korjaan sen sitten myöhemmin! )Halusin sanoa "domani dovrei sapere se posso andare al concerto degli Yö"...
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #13 inserita:: Settembre 17, 2005, 20:10:59 » |
|
"domani dovrei sapere se posso andare al concerto degli Yö"...
= huomenna saan tietää, voinko mennä Yön konserttiin
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #14 inserita:: Settembre 17, 2005, 20:20:53 » |
|
Kulta78:
Moro kaikille! Olen Enza, italialainen, Cataniasta ja 27 vuotta vanha. Olen tumma, hoikka ja pieni. Minä pidän kielistä ja opiskelen suomea koska minun poikaystäväni on suomalainen. Samasta syystä heinäkuustä asti olen tullut Suomeen (tulin heinäkuussa Suomeen/olen ollut heinäkuusta asti Suomessa) . (Se) ei ollut hauskaa kun minä ja minun poikaystäväni näimme webcam:n kanssa (webcamin välityksellä/webcamin kautta) tai neljä kertaa vuodessa Italiassa tai Suomessa. Olen Suomessa joten haluan ymmärrä jos se on hyvää paikka minulle. (koska haluan ymmärtää, onko se hyvä paikka minulle) Sori virheista (virheistä) ja kiitos kaikille...
|
|
|
|
|
|
|