salla
|
 |
« Risposta #15 inserita:: Settembre 17, 2005, 20:23:11 » |
|
Jacopo:
Minun nimeni on Jacopo ja olen 17-v. Olen montesilvanolainen, mutta haluaisin asua Suomessa (nyt minun pitäisi olla Lahdessa... ), koska rakastan Suomea. Miksikö rakastan Suomea? Hyvä kysymys... Minut hurmaavat järvit (järvet) , jääkiekko, sauna, porot, revontulet... Suomi, lyhyesti! Lisäksi, minun mielestäni suomen kieli on uskomatonta (uskomaton) , todella kaunista (kaunis) . Se on valloittanut minut.
Moi moi
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #16 inserita:: Settembre 17, 2005, 20:30:25 » |
|
Robyf:
Ostin tuskin (juuri) lentolippuja (lentoliput) ja varasin huoneita (huoneet) hotelleista! Menen Lahteen ja sitten Tampereelle.
Tällä ker(r)alla se oli minulle (minun oli) vaikea ymmärtää Sallan sanat (sanoja), joko tässä tai korjauksen keskustelussa (sekä tässä että...)
(Joko - tai tarkoittaa "o - o", sekä - että "sia - sia")
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #17 inserita:: Settembre 18, 2005, 16:45:12 » |
|
Koivu:
Minun nimi (nimeni) on Renato, olen italialainen Trevisosta. Minä olen 38 vuotta vanha, olen kauppateknikko ja myyn kemialliset tuoteet (kemiallisia tuotteita) , siis ajan koko (joka) päivä Trivenetoon. Minä rakastan Suomea, suomen kieltä, luontoa, kasveja, lukemaa (lukemista) , matkustamaa (matkustamista) . Minä tiedän, että erehdyn paljon (erehdyn usein/teen paljon virheitä) , mutta ajattelen, joka kirjoittaa on (että kirjoittaminen on) tärkeää. Hyvä idea, Kulta !
Moi kaikille
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #18 inserita:: Settembre 18, 2005, 17:00:11 » |
|
VINKKI!  Olen huomannut, että monet teistä käyttävät usein sanaa "erehtyä". Se on sinänsä aivan oikein, enkä olekaan sitä korjannut. Mutta sanaa "erehtyä" käytetään pikemminkin silloin, kun olette esimerkiksi erehtyneet ihmisestä, tai erehtyneet päivästä, tm. Sen sijaan kielioppivirheistä puhuttaessa sanotaan "tehdä virhe/virheitä". Korostan, että sanan "erehtyä" käyttäminen ei ole virhe, mutta se ei kuulosta ihan täysin "suomalaiselta", suomalaiset käyttävät mieluummin sanontaa "tehdä virhe/virheitä"
|
|
|
|
|
|
Suvi
Juniori

|
 |
« Risposta #19 inserita:: Settembre 20, 2005, 09:42:47 » |
|
Kiitos paljon, Salla! 
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #20 inserita:: Settembre 20, 2005, 15:05:47 » |
|
Robyf:
Asut Helsingissä... Olen kateellinen! Minä rakastan Helsinkiä... Se on minun mielikaupunkini. Ihailen (Rakastan) kävellä Esplanadella (Esplanadilla) . Ja Suomenlinna on hyvin kaunis paikka. Myös Seurasaari on kaunis... Ja Mannerheimintie, Aleksanterinkatu... Pidän joista (näistä) asioista Helsingistä (Helsingissä) ! Unelmani on löytää töitä ja asua siellä, kuusi kuukausia (kuukautta) , kolme vuotta tai kaikkea elinaikaani (koko elinaikani/koko elämäni) ... Kuka tietää sitä?? (ainoastaan: Kuka tietää?)
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #21 inserita:: Settembre 21, 2005, 16:52:26 » |
|
Robyf:
Muistan hyvin Seurasaaren oravista (oravat) ! Ja Seurasaaren hanhista pienikokoisin hanhin (pienikokoisimman hanhen) kanssa... Ja niistä ystävällisestä tytöstä (sen ystävällisen tytön) , joka selitit (selitti) minulle koska (miksi) vanhoilla taloilla (vanhoissa taloissa) on niin pientä ovea (pienet ovet) ja puhuit (puhui) minulle Turun tulipalolla (tulipalosta) . Rakastan Helsinkiä, mutta haluaisin tietää milloin Kampin linja-autoaseman työ lopettaa (on valmis) Mitä ajattelet Tavastia-klubista? Luin, että se on paras musiikkiklubi Suomessa.
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #22 inserita:: Settembre 23, 2005, 18:33:21 » |
|
Robyf:
Viimeisessä viestissä olen tehnyt niitä (noita) tyhmää (tyhmiä) virheitä Toivon, että virhettäni (virheeni) auttaisivat jonkun (jotakuta). En pidä suomalaisesta juomakulttuurista myös (minäkään en pidä suomalaisesta juomakulttuurista) . En ymmärrä sen (sitä) ... Ja en (ja en = enkä) ymmärrä kuten (miten) voidaan sulkeutua ihan lämpimään huoneeseensa (huoneeseen) (En pidä lämpimistä (lämpimästä) ja minulla on pieni (matala) verenpaine). Mutta minun täytty (täytyy) sanoa, että en ole koskaan (+ ollut) saunassa... Ehkä jos menen siihen (sinne) , pidän saunasta!
PS: Kiitoksia Salla!
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #23 inserita:: Settembre 26, 2005, 17:57:26 » |
|
Robyf:
"minne te olette muuten kaikki kadonneet?" on hyvää kysymystä (hyvä kysymys) ... Haluattekö (Haluatteko) te jäättää (jättää) kirjoittamaan vain minut??
Menen mökille ja kokeilen saunaa (mennä mökille ja kokeilla saunaa) olisi hyvää ajatusta (hyvä ajatus) minulle! Ja ehkä kalastaa jarvella (järvellä) ... Nyt minun "vain" täytyy löytää joku, joka omistaa mökki (mökin) ja joka kutsuu minut sinne... Onko se ruma jos toivon (Onko rumaa jos toivon/Onko rumaa toivoa) , että (+se) "joku" on nainen?
|
|
|
|
|
|
Koivu
|
 |
« Risposta #24 inserita:: Ottobre 03, 2005, 21:40:46 » |
|
Kiitoksia paljon, Salla.
Moi Moi
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #25 inserita:: Ottobre 07, 2005, 15:52:09 » |
|
moi olen uusi keskustelija enkä kykene (osaa) esittäytyä... no... haluaisin oppia suomea, silla (sillä) pidän siitä paljon: mielestäni kuuluu se (se kuulostaa) hyvältä ja kieloppinsa (sen kielioppi) on kyl(lä) mielenki(i)ntoinen. suomeen meni mä en ... ainakin ei vielä. (Suomessa en ole vielä käynyt?... ainakaan en vielä)
osaako joku oulun murhetta (murretta) ? sitäkin haluaisin mielelläni oppia.
toivottavasti kykenen olemaan tekematta (tekemättä) paljon virheittä (virheitä) . jos en kykene, sanokaapa minulle.
voi... se on perkeleesti (perkeleen) pitkä esittely...
Moi kaikille vielä kerran
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #26 inserita:: Ottobre 09, 2005, 22:06:16 » |
|
Vincent:
Hyvää iltää (iltaa) .
Minä olen Vincenzo. Asun potenzassa, kaupunki etelä-italiassa mutta tulen barilessa (Barilesta) , italiassa albanialainen pitäjä. (tätä en oikein ymmärtänyt) Minä opiskelen lukiossa mutta suomea talossa (kotona) (oma koti kullan kallis!!) Lisäksi puhun englantia ja kyllin (jonkun verran) hollantia.
Nakemiin sivustossa!!!! (Nähdään sivustolla/forumilla)
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #27 inserita:: Ottobre 09, 2005, 22:09:04 » |
|
Iks:
itsenäisesti. opiskelen sitä noin vuodesta. (Olen opiskellut sitä noin vuoden verran) tietoja löysin internet.ssa ja sanakirjaissa (internetistä ja sanakirjoista) , ja niillä pystytin (niiden avulla rakensin/muodostin) oman kieloppikirjan.
|
|
|
|
|
|
lks
Tulokas

|
 |
« Risposta #28 inserita:: Ottobre 10, 2005, 15:31:31 » |
|
tuhannet kiitosket!
|
|
|
|
|
|
Vincent
Juniori

|
 |
« Risposta #29 inserita:: Ottobre 10, 2005, 15:42:37 » |
|
Vincent: italiassa albanialainen pitäjä. (tätä en oikein ymmärtänyt) Minä opiskelen lukiossa mutta suomea talossa (kotona) (oma koti kullan kallis!!) Lisäksi puhun englantia ja kyllin (jonkun verran) hollantia.
Aikon pitäjä jossa moni ihmisen puhuvat albanian kielta...
|
|
|
|
|
|
|