salla
|
 |
« inserita:: Settembre 06, 2005, 14:26:22 » |
|
En muista, onko tästä aiheesta jo keskustelu, mutta haluaisin kysyä, missä ja miten olette oppineet Suomea? Oletteko opiskelleet sitä yliopistossa, asuneet Suomessa (esim. Erasmus-vaihto), vai opiskelleet itsenäisesti? Ja kauanko olette opiskelleet? On ollut mukavaa lukea teidän suomenkielisiä viestejänne, osaatte kirjoittaa selkeää ja ymmärrettävää kieltä! Olette tosi hyviä!!! Jatkakaa samaan malliin 
|
|
|
|
|
|
jaakko
suomenpoika
Seniori

Suomi kuussa
|
 |
« Risposta #1 inserita:: Settembre 06, 2005, 15:59:29 » |
|
Minä opiskelen Suomen kielestä, itsenäisesti, toukokuusta, koska menen asuakseni Lahtiin. Olette tosi hyviä!!!
Kiitos! (joskin, todennäköisesti, et kerto minusta  ) Moi
|
|
|
Olen palatut! 
|
|
|
Zot
|
 |
« Risposta #2 inserita:: Settembre 06, 2005, 16:00:14 » |
|
En muista, onko tästä aiheesta jo keskustelu, mutta haluaisin kysyä, missä ja miten olette oppineet Suomea? Oletteko opiskelleet sitä yliopistossa, asuneet Suomessa (esim. Erasmus-vaihto), vai opiskelleet itsenäisesti? Ja kauanko olette opiskelleet? On ollut mukavaa lukea teidän suomenkielisiä viestejänne, osaatte kirjoittaa selkeää ja ymmärrettävää kieltä! Olette tosi hyviä!!! Jatkakaa samaan malliin  moi ! Mä oon opiskellut suomea kotona italiassa, ( itsekseni ) avoimesti suomen kieli on vaikea mutta ei ole mahdoton..  Nykyisin puhun vain vähän suomea ja voin lukea ja kääntää tekstit (likimääräisesti) moi moi
|
|
« Ultima modifica: Settembre 08, 2005, 10:47:10 da Zot »
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #3 inserita:: Settembre 06, 2005, 19:47:21 » |
|
Minä opiskelen Suomen kielestä, itsenäisesti, toukokuusta, koska menen asuakseni Lahtiin. Opiskeletko suomea vasta toukokuusta??? Uskomatonta!!! Ottaen sen huomioon osaat suomea jo TOSI hyvin!!!
|
|
|
|
|
|
coldrex
Tulokas

|
 |
« Risposta #4 inserita:: Settembre 07, 2005, 10:12:45 » |
|
Ensin kotona itsenäisesti, sitten Stadin kesäyliopistolla ja nyt en puhu enkä kirjoita muuta kuin suomea ... ja nytkin tulee aina uusia sanoja (esim. jälsi, odelma, ) eli oppiminen on ikuista puuhaa.
Voisitko muuten jeesata mua vähän stadilaisena ja selittää aivan tarkkaan mitä seuraavat muotisanat mahtaa tarkoittaa? kysyin suomalaiselta emännältäni, muttei osannut vastata. Sanakirjoista am. sanoja en ole löytänyt. Hävettää kuin pitäis tietää...
pläjäys=
prokkis= ohjelma?
tsydeemi = systeemi?
|
|
|
|
|
|
salla
|
 |
« Risposta #5 inserita:: Settembre 07, 2005, 14:13:52 » |
|
prokkis= projekti, hanke tsydeemi = systeemi Pläjäys onkin sitten hankalampi... vaikka onkin näistä sanoista se mitä itse eniten käytän!! Juuri puhuin siitä siskonikin kanssa, se on sellainen yleishyödyllinen sana, jota voi käyttää monissa eri tilanteissa. Yleensä se tarkoittaa suurta, tuhtia määrää jotakin, esim. "siihen vaan kunnon pläjäys maalia päälle". Pläjäys voi myös tarkoittaa voimakasta osumaa "Olipa se pläjäys!", lokin pläjäys tarkoittaa lokin kakkaa joka tipahtaa maahan... joskus cd:stäkin puhutaan pläjäyksenä ("päätettiin julkaista tollanen viiden biisin pläjäys"), tai runokokoelmasta, kirjasarjasta, melkeen mistä vaan!. Joten on todella vaikeaa antaa sellaista kaiken kattavaa käännöstä. Kuitenkin pläjäys on aina jotakin tuhtia, voimakasta, tai paljon sisältävää. Jos stadin slangi kiinnostaa, niin käykääpäs tuolla: http://koti.mbnet.fi/joyhan/index.htmlSiellä on muun muassa suomi-slangi ja slangi-suomi sanakirjat, joku kielioppi, ja ääninäytteitäkin löytyy... Noi sanakirjat ym. eivät tosin ole varmaan ihan kaiken kattavia...
|
|
|
|
|
|
Tuisku
|
 |
« Risposta #6 inserita:: Settembre 08, 2005, 09:53:09 » |
|
Itse olen oppinut suomea pikaisesti, suomen kielen kursillla noin 3v sitten. Sen jälkeen olen oppinut puhumaan sitä kieltä "kadulla". Unohdan nykyään miten kirjoitetaan suomen vaikeat sanat kuten lyijyke, lyijykynä jne 
|
|
|
|
|
|
coldrex
Tulokas

|
 |
« Risposta #7 inserita:: Settembre 08, 2005, 10:52:18 » |
|
prokkis= projekti, hanke tsydeemi = systeemi Pläjäys onkin sitten hankalampi... vaikka onkin näistä sanoista se mitä itse eniten käytän!! Juuri puhuin siitä siskonikin kanssa, se on sellainen yleishyödyllinen sana, jota voi käyttää monissa eri tilanteissa. Yleensä se tarkoittaa suurta, tuhtia määrää jotakin, esim. "siihen vaan kunnon pläjäys maalia päälle". Pläjäys voi myös tarkoittaa voimakasta osumaa "Olipa se pläjäys!", lokin pläjäys tarkoittaa lokin kakkaa joka tipahtaa maahan... joskus cd:stäkin puhutaan pläjäyksenä ("päätettiin julkaista tollanen viiden biisin pläjäys"), tai runokokoelmasta, kirjasarjasta, melkeen mistä vaan!. Joten on todella vaikeaa antaa sellaista kaiken kattavaa käännöstä. Kuitenkin pläjäys on aina jotakin tuhtia, voimakasta, tai paljon sisältävää. Jos stadin slangi kiinnostaa, niin käykääpäs tuolla: http://koti.mbnet.fi/joyhan/index.htmlSiellä on muun muassa suomi-slangi ja slangi-suomi sanakirjat, joku kielioppi, ja ääninäytteitäkin löytyy... Noi sanakirjat ym. eivät tosin ole varmaan ihan kaiken kattavia...  Kiitos, tulihan se vihdoinkin selväksi. Kun kysyin emännältä, se ei osannut tyhjentävästi selittää. Toisaalta Pohjois-Suomessa ei sitä sanaa (pläjäys) paljon käytetä. Linkittämäsi slangisivut ovat tuttuja ja olen myös ollut slangiseuran jäsen silloin kun budjasin "Kakkalandiassa". Mutta nykyään sitä ei sovi "bamlata" täällä Oulusa, kuulostaa vähän kököltä jo sanoisin vaikkapa mä lähen nyt "himaan" no way se on "kottiin"
|
|
|
|
|
|
Stefa
Juniori

|
 |
« Risposta #8 inserita:: Settembre 20, 2005, 12:01:15 » |
|
Tää on oikea suomalainen kysymys!!  No, mä oon oppinu Pohojanmaalla  silloin kun olin “vaihtarina” (eli vaihto-oppilaana) jo kaks vuotta sitte… Mutten oo vielä lopettanu!!!  Aina opetetaan jotain uutta! Ei voi lopettaa!!! Onneksi!!!
|
|
|
|
|
|
lks
Tulokas

|
 |
« Risposta #9 inserita:: Ottobre 09, 2005, 19:03:51 » |
|
itsenäisesti. opiskelen sitä noin vuodesta. tietoja löysin internet.ssa ja sanakirjaissa, ja niillä pystytin oman kieloppikirjan.
|
|
|
|
|
|
|