Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in D:\Inetpub\webs\finlandesenet\public\forum\Sources\Load.php(225) : runtime-created function on line 3
Puhekieli
Forum di finlandese.net
Ottobre 23, 2025, 14:22:34 *
Benvenuto! Accedi o registrati.
Hai dimenticato l'e-mail di attivazione?

Accesso con nome utente, password e durata della sessione
Notizia: Attenzione! Gli utenti registrati devono provvedere ad attivare il loro account per poter partecipare attivamente al forum. In mancanza di attivazione l'amministratore si riserva il diritto di cancellare l'utente registrato ma con account non attivato.

Forum   Aiuto Ricerca Agenda Accedi Registrati  
Pagine: [1]   Vai giù
  Stampa  
Autore Discussione: Puhekieli  (Letto 3764 volte)
jaakko
suomenpoika
Seniori

Suomi kuussa

« inserita:: Luglio 29, 2005, 23:51:44 »

Kuinka paljon puhekieli on käytössä Suomessa?
Moi ja kiitos
Olen palatut! Grin
Fabry
Tulokas
*

« Risposta #1 inserita:: Agosto 19, 2005, 16:06:13 »

Totta puhuen, en mä tiedä hyvin, mutta ajattelen helsingin puhekielen olevan niin vaikkea. Ollessani Suomessa, ostin Helsingin puhutteesta kielesta kirjan ja joka päivää opiskelen vähän, mut se mulle näyttää vielä mahdoton tehtävä olevan. Liisaksi mä kuunnelen Nylon Beat:in laulut ja katson satellitin kautta puhutteessa kielessä olevia ohjelmia. Kaunis idea olisi chattaa suomalaisten kanssa ymmärtämään miten tää kieli toimii.
Moi moi
Täysjäsen

« Risposta #2 inserita:: Agosto 30, 2005, 00:05:16 »

Puhekieltä käytetään Suomessa todella paljon... Suomen kielen sanat ovat melko pitkiä, ja siksi kirjakielellä puhuminen olisi todella aikaa vievää ja työlästä. Puhuessaan suomalaiset usein lyhentelevät sanoja, esimerkiksi jättävät pari viimeistä kirjainta lausumatta, sekä käyttävät verbien taivutusmuodoista vain yksikön kolmatta. Tämä voi aluksi olla ulkomaalaiselle masentavaa, mutta lähes kaikki Suomessa asuvat ulkomaalaiset ovat oppineet ymmärtämään ja myös puhumaan puhekieltä!
Kirjoitan vertailun vuoksi saman tekstin siten, kun sen sanoisin puhuessa:

Puhekieltä käytetään Suomes tosi paljon... Suomen kielen sanat on melko pitkii, ja siks kirjakielel puhuminen ois tosi aikaa vievää ja työlästä. Puhuessaan suomalaiset usein lyhentelee sanoja, esim. jättää pari viimestä kirjainta lausumatta, ja käyttää verbien taivutusmuodoista vaan yksikön kolmatta. Se voi aluks olla ulkomaalaselle masentavaa, mut lähes kaikki Suomes asuvat ulkomaalaset on oppinu ymmärtämää ja myös puhumaa puhekieltä!

Heh, näyttääpä se hassulta kirjoitettuna!Eli kuten huomaatte, jonkin verran eroja löytyy, mutta olen varma, että ajan myötä myös puhekieltä oppii ymmärtämään hyvin. Ja lisään vielä, että kirjoitin puhekielellä, jota itse helsinkiläisenä käytän... slangit ja murteet ovat sitten asia erikseen, niitä en aina minäkään ymmärrä! Smiley
Tulokas
*

« Risposta #3 inserita:: Settembre 05, 2005, 11:58:45 »

On jonkin verran eroja, mutteivät ole ylitsepääsemättömiä ...
Italiassakaan ei puhuta kirjakieltä eikä lausuta sanoja kuten TV:ssä.  Anyway oman kokemukseni pohjalta uskaltaisin sanoa, että paras keino ymmärtää vaivattomasti puhekieltäkin on hallita kirjakieltä ja tämän perusrakenteita. Tietysti slangi ja murteet ovat omiaan vaikeuttamaan tiettyjen puhetilanteiden tajuamista.
  Stampa  

Vai a: